onsdag 19 juni 2013

Himlen börjar här


Äntligen, äntligen, ÄNTLIGEN!!!! Har jag fått tid till att börja läsa igen.

Namn: Himlen börjar här

Författare: Jandy Nelson

Orginaltitel: The Sky is Everywhere

Översättare: Ulla M Danielsson

Handling: Lennie är sjutton år och lever ett stilla liv i skuggan av sin utåtriktade syster Bailey, en tillvaro hon trivs med. Men en dag händer det ofattbara - Bailey faller ihop i en hjärtattack och dör. Sorgen och saknaden är oändlig, och Lennie drar sig undan alla i sin närhet. Samtidigt drabbas hon för första gången av kärleken, och passionen - svindlande och förbjudna känslor som får Lennies värld att explodera.

Smakprov: En gång för länge sen när jag låg på gräsmattan i trädgården frågade Big vad jag höll på med. Jag sa att jag låg och tittade upp i himlen. Han sa: "Det där har du fått om bakfoten, Lennie, himlen finns överallt, den börjar vid dina fötter." När jag kysser Joe tror jag på det, för första gången i mitt liv.

Egna tankar: Detta är en otroligt vacker bok. Jag vet inte hur jag ska förklara det, jag antar att enda sättet för dig att få reda på det är att själv läsa den. Det finns sorg, det finns smärta, det finns misstag och det finns känslan av att vara ensam. Men det finns också hopp, vänskap, förlåtelse och oändligt mycket kärlek. Lennie inser att hon inte längre kan leva i en skugga utan måste ut ur den och göra sig till en alldelles egen person. Fantastisk bok som är skriven på ett fantastiskt sätt. En näst intill perfekt bok för mig som är svag för kärleksböcker. Rekomenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar