Tack Modernista för detta recensionsexemplar, ni är fantastiska!

Namn: Glassvärdet

Författare: Victoria Aveyard

Originaltitel: Glass Sword

Översättare: Katarina Falk

Serie: Röd drottning trilogin (Del 2)

Handling:
Mare Barrows blod är rött - färgen hos vanligt folk - men hennes silverförmåga, kraften att styra blixten, har förvandlat henne till ett vapen som kungahuset försöker kontrollera. Härskaren kallar henne en omöjlighet, en bluff, men när hon flyr från Maven, prinsen - vännen - som bedrog henne, upptäcker Mare något häpnadsväckande: Hon är inte den enda i sitt slag.
Jagad av Maven, nu en hämndlysten kung, ger sig Mare ut för att söka upp och rekrytera andra röd-och-silver-krigare till kampen mot hennes förtryckare. Men Mare inser att hon befinner sig på en livsfarlig väg, där hon riskerar att bli just det slags monster hon försöker besegra.
Kommer hon att krossas under tyngden av de liv som upproret kostar? Eller har hon härdats för gott av allt svek och förräderi?

"Om jag är ett svärd är jag ett svärd av glas och jag känner redan hur jag börjar splittras."

Egna tankar:
En brilliant historia som när man studerar närmare är fantastiskt genomtänkt. En berättelse som utspelar sig långt efter vår tid men ändå speglar de konflikter vi har i dagens samhälle. En författare som kommer med ännu en uppslukande samhällskritisk skildring av det samhälle vi lever i. I världen Victoria Aveyard målar upp är det blod som spelar roll. Föds du med silverblod får du garanterat ett rikt liv med alla världens bekvämligheter. Föds du med rött blod får du om du har tur ett liv i slummen och om du har otur skickas du iväg till skyttegravarna. Men när Mare Barrow, en röding visar sig ha minst lika häpnads väckande krafter som silvrarna och dessutom inte är ensam med mutationen står samhället inför en revolution. En revolution som kan göra att rödingarna äntligen får en värdig plats i samhället. Men många röda är arga på silvrarna och kanske har de rätt att vara det. Ett samhälle där röda står med makten och silvrar lever i slummen hotar runt hörnet. Mare önskar sig innerst inne ett samhälle där blod inte ska spela någon roll. Ett samhälle där alla ska behandlas på lika villkor och dömmas efter handlingar och inte blod. Jag vill samma sak som Mare. I dagens samhälle döms folk efter etnicitet, hudfärg, läggning, kön och mycket mer. Vi har partier i riksdagen som står för att vissa människor är mer värda än andra. Vi har alla läst om konsekvenserna av detta tänkande. Förintelsen som dödade miljontals oskyldiga får aldrig någonsin glömmas bort. För det är då historien riskerar att upprepa sig. Hur folk med denna bakgrundsfakta kan bli så förblindade av reklam och propaganda är skrämmande. Jag tänker fortsätta kämpa för en jämnlik värld och detta är en bok-serie i rätt riktning.

Förutom detta bakomliggande budskap tar boken upp känslan av att bli förråd av hela världen och att inte kunna lita på någon. Även känslan av att vara annorlunda tas upp och jag tror många kan känna igen den känslan. Men trots alla dessa känslor slutar Mare aldrig kämpa för den värld hon vill vara med och förändra. Ge aldrig upp.

Handlingen slutar aldrig att överaska och denna berättelse är allt annat än förutsägbar.

Det enda negativa jag upplevde var vissa lite långtråkiga beskrivningar. Jag ska dock erkänna att jag sträckläste denna bok och jag vet mycket väl att en bok inte kan vara rent igenom spännande. Det måste finnas med beskrivningar och förklaringar.

Jag vill avsluta med att påpeka hur hänsynslöst Victoria Aveyard avslutar denna bok. Slutet kunde omöjligen varit mer spännande och jag blir nästan galen när jag tänker på att del 3 inte ens kommit ut i USA än. Jag rekommenderar denna serie och har ni läst Röd drottning kommer ni knappast avstå från att läsa denna spännande fortsättning. Trevlig läsning önskar jag er!

Nu läser jag Skärvor av minnen av Laurie Halse Anderson.