torsdag 20 juni 2013

Nemesis


OMG, sista delen i triologin Starcrossed!

Namn: Nemesis

Författare: Josephine Angelini

Serie: Starcrossed

Orginaltitel: Goddess

Översättare: Ylva Kempe

Handling: Den sista striden närmar sig. Världens öde vilar i Helenas händer.
Helenas tidigare misstag har släppt lös gudarna från deras fångenskap på Olympen. De är hämndlystna och blodtörstiga och Helena måste hitta ett sätt att stoppa dem innan ett förödande krig bryter ut. För att ha en chans att utmana det som står skrivet i stjärnorna måste hon väcka oerhörda krafter inom sig. Men den mytomspunna Tyrannen - förgöraren som är mäktigare än alla gudar tillsammans - kan finnas bland Helenas närmaste och hon vet inte längre vem hon kan lita på. Samtidigt är Helena fortfarande osäker på vem hon verkligen älskar, Orion eller Lucas? I takt med att den sista striden närmar sig avslöjas till slut alla hemligheter, och snart tvingas Helena att fatta et fruktansvärt beslut..

Smakprov: Alla stirrade skräckslaget på henne. Utom Lucas. Hans händer, bröst och kinder var svarta och blodiga, sönderbrända in till benen av det blixtklot hon hade skapat. Han vred sig i plågor på golvet. "Åh, nej! Viskade Helena och satte sig på huk över honom. "Nej-nej-nej!" Upprepade hon hysteriskt. Lucas stönade när hon rörde vid honom. Huden lossnade från hans kropp i flagor som virvlade i luften som bränt papper. Han var så skadad och hade så ont att det inte fanns en plats i hela världen dit hon kunde ta honom för att lindra hans plågor. Hon behövde en ny värld. Helena glömde inte Hades ord om att Ödesgudinnerna skulle tvinga henne till det här. Inte heller glömde Helena varningen hon fått om att när hon väl skapat en ny värld skulle gudarna utmana henne om den. Men hon brydde sig inte, hon skulle göra allt för att rädda Lucas.

Egna tankar: Detta var den sista boken i den otroligt bra serien Starcrossed! Ett fint avslut. Jag älskar denna historia man får följa Helena i. Från första boken när hon från att hata Lucas går till att älska honom. Sedan i andra boken, får dom inte älska varandra! Och den mystiske men mysket stiliga Orion dyker upp. Sedan tredje boken när man får vara med om det fantastiska avlutet, som jag absolut inte kommer avslöja! Men allvarligt talat, jag tror inte jag har något att klaga på. Som jag säkert sakt om varenda bok i serien nu älskar jag radavståndet och storleken på texten. Jag älskar också hur man fått lära känna alla olika karaktärer och storyn är freaking amazing! Jag trodde aldrig att grekisk mytologi kunde vara så här spännande, haha. Men denna serie rekomernderas STARKT av mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar