tisdag 25 juni 2013

Nick & Norahs oändliga låtlista


Namn: Nick & Norahs oändliga låtlista

Författare: Rachel Cohn & David Levithan

Översättare: Hanna Larsson

Orginaltitel: Nick and Norahs infinite playlist

Handling: En natt i New York. Nick och Norah möts vid midnatt och sedan korsas deras vägar igen och igen. Musik, dans och hångel på de mest besynnerliga ställen gör natten näst intill oändlig.

Smakprov:

Nick:Jag vet precis vad som kommer att hända och jag vet att jag måste göra någonting - vad som helst - för att förhindra det. Så jag, den halvtrista basisten i det halvdåliga queercorebandet, vänder mig till tjejen i flanell som jag inte ens känner och säger:
"Jag fattar att det här kommer att låta konstigt, men skulle du ha någonting emot att vara min flickvän de närmaste fem minuterna?"

Norah:Hon kommer rakt emot mig. Nej nej NEEEEEEEEEEEJ. Herregud, jag gör vad som helst för att hon inte ska känna igen mig och börja prata med mig. Pojkvän till undsättning!
Jag besvarar icke-bögens fråga genom att lägga handen om hans nacke och trycka hans ansikte mot mitt.

Egna tankar: Perfekt, säger jag bara. Hela boken utspelar sig över en natt men den är långt ifrån händelselös, det kan jag lova! Storyn är ju helt otrolig, nästan orimlig. Men det är otroligt att det går att skriva något sådant här. När jag läste på baksidan på denna bok visste jag att det var en perfekt bok för mig. Och jag hade så rätt!! Det är den här fantastiska kärlekshistorien som jag faller för, igen. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar