söndag 9 augusti 2015

Från och med du


Tack Harlequin för detta recensionsexemplar!

Namn: Från och med du

Författare: Mhairi McFarlane

Originaltitel: Here's Looking at You

Översättning: Hanna Williamsson

Handling:

Sökes: Trevlig man för intelligenta konversationer och ögonblick som tagna ur kärleksromaner.
Finnes: Historisk expert med ett gigantiskt hårsvall och ett ibland oanständigt språk.

Trots att Anna Alessis dejter ofta visar sig vara knäppskallar kunde hon inte vara lyckligare. Hon är 30+, har ett jobb hon älskar, och livet är bättre än hon vågat hoppas på. Men så har det inte alltid varit, och hon skulle helst glömma de jobbiga skolåren som hackkyckling.

Så när James Fraser killen som låg bakom Annas sista förödmjukelse i skolan dyker upp i hennes liv igen vänds allt upp och ner. Men James verkar annorlunda nu. Han är artig. Mogen. Till och med rolig. Människor kan väl förändras? Så varför känner Anna att hon är en idiot som litar på honom?

Smakprov:
-På grund av det som hände i skolan? Tror du inte att jag har förändrats? sa han.
-Jag struntar i om du har förändrats eller inte. Jag har nämligen förändrats. Jag bryr mig inte om ytliga jävla skitstövlar längre.

Egna tankar: Detta är ingen bok som egentligen är typisk mig. Det handlar om en tjej i 30-års åldern och hon är ingen tonårshjälte i en dystopisk värld som räddar världen. Handlingen utspelar sig i dagens samhälle och denna bok skulle nog hamna i kategorin "vuxenbok". Jag har läst tre så kallade vuxenböcker nu i kontrast till de hundratals ungdomsböckerna och den enda skillnaden jag tycker är tydlig är synsättet huvudkaraktären har på livet.

Jag är svag för kärleksböcker och detta är  en sådan. Det går ju inte att sluta läsa förens man vet att dem får varandra. Vissa menar att det är för uppenbart hur boken kommer sluta. Men man kan ju aldrig veta! Resan på vägen till slutet är faktiskt också värd en hel del.

"Från och med du kommer att få dig att skratta ena sekunden och gråta nästa." Jag håller med.
Spänning, ilska, sorg och glädje kommer du att få uppleva i denna bok! Ilska mot mobbare och samhället som tillåter mobbning. Sorg för alla de som blir mobbade. Och kanske också i grund och botten för mobbarna även om det kan vara svårare att erkänna genom ilskan. Spänning och glädje genom kärleken, förändringen och förlåtelsen. Slutligen tror jag att detta är en bok som en del kan känna igen sig i. Jag vet att jag gör det.

En bok med ett spännande kärleksdrama men också starkt budskap. Vi måste agera nu.
Stoppa mobbningen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar