fredag 19 april 2013

Hemligheternas rike.


TACK bokförlaget Semic för detta recensionsexemplar!

Namn: Hemligheternas rike

Serie: (Fristående) De utvalda (Bok 3)

Författare: Kristin Cashore

Orginal titel: Bitterblue

Översättning: Carina Jansson

Handling: Bitterblue har alltid levt i skuggan av sin ondskefulle far, kung Leck. Han styrde som tyrann över sitt rike och bröt ner sitt folks vilja. När Bitterblue var tio år gammal mördades han, och Bitterblue blev drottning. Åtta år senare kämpar hon för att få kungariket på fötter. Den onde kungens påverkan lever kvar och Bitterblue känner sig fångad. Hon börjar smyga ut ur slottet för att få gå på gatorna i sin egen stad. Då möter hon två tjuvar som har nyckeln till sanningen om Lecks makt. Och en av dem, med en mycket ovanlig begåvning, blir väldigt speciell för Bitterblue ...

Smakprov: När hon kom in i rättsalen hade en rättegång just börjat. Alla reste sig upp när de fick se henne. "Berätta vad som pågår." sa hon till rättens sekreterare när hon gick över podiet till sin stol. "Anklagad för mord av första graden, ers nåd," sa sekreteraren. "Monseanskt namn: Birch. Lienidiskt namn: Sapphire. Sapphire Birch." Hon hade tappat hakan och vänt blicken mot den anklagade redan innan hjärnan hunnit tolka informationen från öronen. Bitterblue stod som fastfrusen och stirrade på Safs blåslagna, blodiga och fullständigt förbluffade ansikte.

Egna tankar: Jag blir så ledsen. För den första boken i denna serie (Tankeläsaren) gör att jag har enormt höga förväntningar på denna och den förra boken (Monstrets dotter.) Jag försökte att inte jämnföra denna bok med Tankeläsaren men jag kunde inte låta bli för den boken är nog kanske den absolut bästa bok jag läst. Denna bok (Hemligheternas rike) är en otroligt bra bok. Den har en fängslande handling och karaktärer man fäster sig vid. Den är också otroligt läsvärd och du bör verkligen läsa den! Men jag kan inte låta bli att säga att jag blev lite besviken. Jag hade för höga förväntningar och blev helt enkelt besviken. Ändå var denna bok en av de bästa böcker jag läst och man kände igen karaktärer från både Tankeläsaren och Monstrets dotter. Det jag saknar lite med denna bok är romansen. Visst en liten del bestär av det men jag som älskar kärleksdraman skulle gärna läst lite mer om det. Men en fantastisk berättelse som du verkligen bör läsa! Rekomenderar starkt de andra två böckerna i serien också!

Finns att köpa på Bokus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar