tisdag 26 mars 2013

Beautiful Creatures

Tack så mycket för detta recensionsexemplaret Semic! :)

Namn: Beautiful Creatures

Serie: Beautiful Creatures (Bok 1)

Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl

Handling: En förbannelse, ett val, två öden ... När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna.
När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. Hon blir antingen ljus eller mörk. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta ... Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp..

Egna tankar: Jag gjorde misstaget att se filmen före boken. Det tycker jag att man aldrig ska göra och det brukar jag inte göra heller. Men den här gången blev det så. Jag tyckte det tyvärr gick lite segt att ta sig i genom boken. Det kan bero på att jag har det lite stressigt och även att jag såg filmen först men det här är tyvärr inte en av de bästa böcker jag läst. Men trots att jag tycker detta så måste jag ändå berömma denna bok för denns fantastiska kärlekssaga och det är faktiskt en helt okej/bra bok. Ethan som karaktär är ju typ som den perfekte pojkvännen han älskar verkligen Lena och ger aldrig upp på henne. Lena är speciell och tampas med saker hon inte vill att Ethan ska blanda sig i därför att hon älskar honom och inte vill att han ska skadas. Så på det sättet kan jag förstå Lena men jag tycker ändå hon borde låta Ethan fajta lite mer för henne. Jag tror han är kapabel till mer en vad hon tror. Jag kommer antagligen att läsa nästa bok i serien också och då INTE se filmen först. Hoppas jag tycker om den bättre.