måndag 27 augusti 2012


Tack, tack, tack B Whalströms!


Namn: Arvet

Författare: Rachel Ward

Serie: Döden i dina ögon (Bok 2)

Orginal titel: The Chaos

Översättning: Barbro Lagergren

Handling: Tonårige Adam ser siffror. När han ser in i andra människors ögon så ser han det datum då personen i fråga ska dö - precis som hans mamma Jem en gång gjorde. Adam har svårt att hantera sin egendomliga "gåva" som han mest ser som en börda, och när han plötsligt inser att alla omkring honom har samma siffror i sina ögon, samma dödsdatum, blir han mycket rädd för vad som kan tänkas inträffa år 2025.

I sin desperata jakt på svaret till vad som ska ske undersöker Adam alla möjligheter: Ska det bli krig? Svält? Kommer det att inträffa en kärnvapenolycka - eller kommer vi att drabbas av ett dödligt virus? Han är säker på att en katastrof väntar mänskligheten, men vad? Och kan han över huvud taget göra något för att förhindra den?

Så möter Adam Sarah. Och hon skakar om hela Adams värld - igen.

Smakprov: Hur gör folk för att få sova om nätterna? Hur gör de för att sluta ögonen, koppla av och bara släppa taget? När jag blundar ser jag siffror, död och kaos. Jag ser hus som rasar imkring mig, känner vatten som tvingar sig in i mina lungor, ser lågor överallt omkring mig. Jag hör skrik, folk som ropar på hjälp. Jag ser ett knivblad som glimmar till, känner hur det glider in mellan mina revben, vet att det är här nu, slutet. Det är ingen gåva jag har. Och det vill jag att du ska veta. Det är en förbannelse, en plåga. Jag hatar siffror. Om du är som jag så vet du hur det är. Men troligtvis är du inte som jag eller som min mamma. Jag är den ände och jag är ensam.

Tankar:  Det är är ju en fantasy bok. Men det är också en beskrivning om det hårda livet på Londons gator. Knarkare, hemlösa ja det är ingen rolig bok. Den handlar om att välja sin egen väg. Att kunna klara sig själv. Och framför allt handlar den om att vara ensam. För även om du står mitt i rusnings tiden på Oxford Street kan du inte känna dig mer ensam. Så har Adam det och det är honom och hans förmåga boken handlar om. Ibland blev den faktiskt lite väl deppig. Det blev liksom som att jag undvek att läsa den för att inte orkade med huvudpersonernas problem. Men det är en spännande bok. Du borde ge den en chans.

Bokens ordspråk: Den som säger att det är omöjligt ska inte avbryta den som håller på att gör det. Kinesiskt ordspråk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar