lördag 9 november 2013

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag



Namn: Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag

Författare: Sara Ohlsson

Handling: "Jag inser att jag legat naken och tätt intill, varm och yrvaket glad. Och medan jag fnissat av hans kittlande andedräkt har han tänkt att han inte längre vill."

Olivia är dumpad. John vill inte längre vara ihop och hon fattar inte hur hon ska kunna överleva ensam. Vem är hon utan John, utan det perfekta förhållandet? Är hon verkligen en sån som bara kysser den hon älskar? Eller är det så enkelt som Danijel säger att man ska skratta när man är glad, skrika när man är arg och ligga när man är kåt?



Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag är en träffande, ifrågasättande, het ungdomsroman om att lyssna mer på sin kropp än på ryktena som sprids.

Smakprov: "Dramaqueen, säger min brorsa. Jag puttar till honom på axeln. "Kalle alltså, säger han och flinar. Du är ju värsta slagsmålskungen." Han puttar tillbaka men är helt omedveten om sin egna styrka så jag ramlar omkull. Felix skriker till och släpper sin älskade moppe rakt ner i asfalten, frågar oroligt om jag är okej och alltihop är så konstigt att jag börjar gapskratta, jag tar tag i hans hjälpande hand men drar ner honom istället för att dra upp mig själv. Sen ligger vi där på den blöta gatan, fukten tränger igenom alla klädlager och vi skrattar.

Egna tankar: Jag ÄLSKAR titeln "Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag." Den är lång, unik och så underbart sann. I alla fall om du frågar mig. Det var den som gjorde att jag fick upp ögonen och bestämde mig för att läsa boken. Det var inte den bästa bok jag läst, men den var tillräckligt bra för att få mig att sträckläsa. Den är deppig och sorgsen men samtidigt har den sina roliga ögonblick. Det som var den drivande kraften för att fortsätta läsa var ju om Olivia skulle ta sig ur sorgen. Det tog så lång tid att jag blev irriterad på att hon underskattade sig själv så mycket. Men sedan.. ********  (Läs så får du veta :P)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar