onsdag 31 juli 2013

Guldkompassen


Namn: Guldkompassen

Författare: Philip Pullman

Serie: Den mörka materian (Del 1)

Originaltitel: The Golden Compass

Översättning: Olle Sahlin

Handling: Allting börjar när Lyras farbror, Lord Asriel, återvänder till England med berättelser om en plats nära Nordpolen där man genom norrskenets skimmer kan ana en annan värld. Inte långt därefter försvinner Lyras vän Roger under mystiska omständigheter. Snart blir Lyra indragen i ett farligt äventyr med underliga vetenskapsmän, häxor och pansarbjörnar som drabbar samman i polarmörkret. Men framför allt finns här alethiometern, guldkompassen. en magisk sanningsmaskin med stor makt för den som kan använda den rätt..

Smakprov: Vakten avfyrade flera skott och polisen gjorde sig redo att hjälpa till. Men Iorek Byrnison skakade bara av sig kulorna som om det hade varit regndroppar. Han kastade sig fram med ett tjut och ett dån av metall, innan vakten hann undan, och slog honom till marken. Lyra kunde föreställa sig exakt vad som skulle hända härnäst han skulle krossa mannens skalle som om det varit ett ägg, och detta skulle följas av en blodig strid. Utan att tänka sig för kilade hon fram och lade sin hand på den enda sårbara punkten i björnens rustning. "Iorek!" sade hon i argsint men dämpad ton. "Hör på! Du har en skuld till mig, eller hur? Nå, nu kan du betala den. Gör som jag säger. Slåss inte med dom här männen. Vänd dig bara om och gå härifrån med mig. Vi behöver dig, Iorek, och du kan inte stanna här. Följ bara med mig ner till hamnen utan att ens se dig om. Släpp den här mannen och följ med mig.." Den stora pansarbjörnen vände sig om och gick därifrån i sällskap av Lyra. Ingen annan rörde sig. De såg på när den stora jättebjörnen vände sig bort från sina offer på befallning av den lilla flickan.

Egna tankar: En väldigt annorlunda bok, liknar inte nått jag tidigare läst. Men det gör den också otroligt unik och väldigt bra. I vissa tillfällen tycker jag också att boken är väldigt vacker för alla (de flesta) är väldigt nära djuren och jag älskar karaktären Iorek Byrnisson en ensam pansarbjörn. Det är väldigt intressant att läsa om den värld dom lever i. Hett tips! Kommer verkligen att läsa fortsättningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar