lördag 6 juli 2013

Blunda och hoppa


Namn: Blunda och hoppa

Författare: Sarah Dessen

Översättning: Johanna Lindbäck

Orginaltitel: This Lullaby

Handling: Remy har en krass syn på tillvaron, särskilt när det gäller  kärlek. Kanske har det något att göra med att hennes mamma är inne på sitt femte äktenskap och att hennes pappa stack innan Remy föddes. Hon tror på korta förhållanden utan större känslomässigt engagemang och att satsta på sig själv. Hon tar inga risker, lämnar inget åt slumpen och har jobbat stenhårt för att ta sig till Stanford det prestigefyllda college där hon ska börja till hösten.

Men så träffar hon Dexter: klumpig, slarvig och impulsiv - allt det som Remy avskyr, inte alls hennes typ. Tror hon.

Smakprov: 

"Hallå där" sa han glatt. "Hur är det?"
"Vad tusan är ditt problem?" fräste jag ilsket och masserade armbågen.
"Problem?"
"Du knuffade just in mig i väggen, din skitstövel!" Han blinkade till.
"Jösses" sa han sen. "Vilket språk." Jag bara tittade på honom. Fel dag, kompis, tänkte jag. Du träffade mig på helt fel dag.
"Grejen är" fortsatte han oberört, som om vi haft en ett trevligt samtal där vi diskuterade väder eller världspolitik, "att jag såg dig ute i hallen. Jag var där borta vid däcken." Jag var helt säker på att jag satt och blängde på honom, men han fortsatte lika oberört.
"Och jag kände, helt plötsligt, att vi hade något gemensamt. Att det fanns en attraktion mellan oss. Och jag fick den där känslan att något stort skulle hända. För oss båda. Det var meningen att vi skulle vara tillsammans." Jag tittade bara på honom.
"Gå härifrån." bad jag killen. Han log igen och drog handen genom håret.
"Ta bara det här." sa killen och tog tag i min hand. Han vände upp handflatan innan jag ens hann reagera och drog upp en penna ur sin bakficka. Och sen - jag skojar inte - skrev han ett namn och ett telefonnummer mellan min tumme och pekfingret. Dexter, stod det.

Egna tankar: Sarah Dessen är nu ofc en av mina favoritförfattare. Jag åkte hem, satte mig ner och började läsa. Jag läste hela eftermiddagen, kvällen och en bit in på natten. Superdupervarning för sträckläsning! Otroligt hur boken verkligen fångade mig. Jag kunde inte slita mig från den. Jag ÄLSKAR karaktärerna. Speciellt Dexter. För att beskriva honom skulle jag säga att han är näst intill galen. Haha. Detta var fjärde boken jag läste av Sarah Dessen och jag hoppas innerligt på ännu en. Rekomenderas superstarkt! Speciellt nu på sommaren, den är en perfekt sommarbok.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar