onsdag 27 juni 2012



Okej! Den första boken jag tänkt att recensera är Helena.

Namn: Helena

Serie: Starcrossed

Författare: Josephine Angelini

Översättare: Ylva Kempe

Handling: Helena Hamilton är extremt blyg. Så blyg att hon faktiskt mår fysiskt illa av att dra uppmärksamhet till sig. Problemet är att hon är 17 år, lång, blond, extremt bra på löpning och har ett ansikte som en gudinna skulle avundas henne. Som om inte detta skulle räcka för att få folk att glo på henne så händer det där med den nyinflyttade killen, Lucas Delos.
Det första Helena känner när hon ser Lucas är ett starkt hat. Hon vill verkligen döda honom. Och hon får ett ganska bra grepp om hans hals när hon anfaller honom i skolkorridoren ...
Den pinsamma skolkorridorskatastrofen visar sig vara början på ett nytt liv för Helena, och hon är verkligen inte den hon trott sig vara. Till exempel verkar inga vapen kunna skada henne.
Men det är inte bara hon som bär på en stor hemlighet: När Helenas och Lucas känslor för varandra går från iskallt till stekhett visar det sig att deras liv är bundna till en tragedi som utspelade sig för flera tusen år sedan. Precis som Sköna Helena och Paris vid Troja är de ödesbestämda att starta ett krig för sin kärleks skull. Ett krig som kan förgöra världen.

Smakprov: "Jag såg någonting Helen", sa Cassandra förtvivlat. "Jag såg det om och om igen. Jag blev så rädd och jag skämdes så mycket att jag inte vågade berätta för någon annan om det. Och jag är så ledsen om jag har fel. För allas vår skull. Men jag måste göra det, för det är det här som ska hända." Hennes ögon fylldes med tårar. Helena kvävde ett skrik. "Så gör det du måste göra. Jag väljer att få det här överstökat på en gång." Svarade Helena så lugnt hon kunde trots att hela kroppen skakade av rädsla. Cassandra svängde svärdet och under den  korta tiden han Helena förstå att hon hade haft ett bra liv..

Betyg: 10/10

+ Jag tycker storleken och avstånden på texten är väldigt bra. Den gick väldigt lätt att läsa även om det är en tjock bok.

- Ibland var det lite svårt att hänga med bland alla olika grekiska gudar men om man bara tänker till lite går det bra.

Egna tankar: Asså omg! Den här boken var verkligen heeelt fantastisk. Jag höll nästan på att börja gråta i slutet. Den slutar väldigt sorgligt men ändå på ett bra sätt. Jag fattar om ni blir förrvirrade av det jag just sa, men ni fattar om ni läser den! Och det tycker jag verkligen ni ska göra!

Kommentera gärna vad ni tycker om recensionen! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar