torsdag 24 juli 2014

Insurgent


Namn: Insurgent

Författare: Veronica Roth

Serie: Divergent-trilogin (Del 2) 

Översättare: Katarina Falk

Handling: Ett enda val kan förstöra hela ditt liv.., ett enda val kan förändra dig eller förinta dig. Men varje val har konsekvenser, och när oroligheter väller upp i falangerna omkring henne måste Tris Prior fortsätta att försöka rädda dem hon älskar - och sig själv - samtidigt som hon brottas med svåra frågor om sorg och förlåtelse, identitet och lojalitet, politik och kärlek.
Tris initiationsdag borde ha varit en dag fylld av firande och segeryra tillsammans med hennes valda falang. I stället slutade dagen i outsägliga fasor. Nu rasar krig, och konflikterna mellan falangerna och deras ideologier växer. Och i krigstider måste man välja sida, hemligheter kommer i ljuset, och de val som måste göras blir ännu större och mer oåterkalleliga.
Tris har förändrats, dels genom sina beslut, men också på grund av nya upptäckter och skiftande relationer. Nu måste hon omfamna sin divergens fullt ut, oavsett vilka risker det innebär.

Smakprov: Tycker denna bok är så fantastisk att den förtjänar två citat. Dessa utspelar sig under helt olika tidpunkter i boken. Men jag kunde inte avgöra vilket jag gillade mest. Vad tycker du? (P,s lite spoiler varning på andra citatet ;)

"-Kom nu insurgent, säger Fernando och blinkar. 
-Va? säger jag. Jag tar hans hand och hoppar ner på marken. 
-Insurgent, upprepar han. Substantiv; En person som agerar i opposition mot en etablerad auktoritet, men som inte nödvändigtvis behöver vara en krigare."

"-Varför kom han hit? Säger Peter.
-För att han är en idiot, svarar jag. 
-Trodde han att han skulle kunna rädda dig? Peter fnyser. 
-Jag tror inte det, svarar jag. Tårarna väller upp i mina ögon och jag försöker inte blinka bort dom. Istället tittar jag rakt igenom dom och ser hur allting omkring mig blir suddigt. 
-Jag tror han kom hit för att dö tillsammans med mig."

Egna tankar: Jag kan med ärlighet säga att det var spännande genom hela boken! Hur är det ens möjligt!? Detta visar bara vilken otroligt skicklig författare Veronica Roth är. Jag vet inte vad jag ska säga, jag faller totalt för hela boken, serien, karaktärerna och världen de utspelas i. Även om jag måste erkänna att vid ett tillfälle när jag bara kunde känna hur snett det skulle gå så "vågade" jag knappt fortsätta läsa utan det tog stopp i någon vecka. Men när jag väl läste så visade sig ju avslutningen vara fantastisk och jag ville ju inte att sidorna skulle ta slut! Tur för mig att jag fortfarande har kvar tredje boken Allegiant! Och jag längtar såklart till att filmatiseringen av Insurgent kommer ut! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar