tisdag 6 maj 2014

Sagas bok


Namn: Sagas bok

Författare: Katerina Janouch

Serie: Amanda, Jonna, Saga (Del 3)

Handling: "Sex är inte världens största grej. Det är skönt och bra och man måste inte ha varit ihop i tre år med nån för att ligga. Bättre att ta för sig och göra det som faller en in. Livet kan ta slut i morgon och vem vill vara losern som inte vågade?"

Här får vi träffa Saga. Tjejen som alla beundrar och är lite rädda för. Som det går sexrykten om. För Saga tar för sig och ber inte om ursäkt för det. Men under den självsäkra ytan finns mörka erfarenheter som hon inte delar med någon.

Saga går i samma klass som Amanda och Jonna, och hennes sexdebut är rena katastrofen. Men Saga vägrar att ta åt sig. I stället tänker hon på kärlek, hur det skulle vara att vara ihop med någon, men också varför man ska vara det. Vuxnas relationer verkar mest vara trassel. Ändå längtar Saga efter gemenskap. Avundsjukt betraktar hon Jonna och Amanda, de verkar så förtrogna. Det är tur att hon har Carro, sin älskade syrra. Men så händer något som absolut inte får hända. Och allt är Jockes fel - Carros kille som alltid varit lite för störig för sitt eget bästa...

Smakprov: Jag är rädd. Livrädd faktiskt. Olika filmer snabbspolas i skallen och jag ser otrevliga scener. Var det så det var för alla dom andra? Kände dom likadant? Var var det i så fall som fick dom att våga? Jag är inte ensam, tänker jag. Dom andra har gått före mig. Dom vågade ju så varför inte jag? Det går ju så fort. Sen blir det ju tyst. Kom igen nu, Saga. Det värsta har ju redan hänt. Det kan inte bli värre. Jag hör tåget tuta och jag blundar. Spänner kroppen. Knyter händerna. Tar ett djupt andetag. Mitt sista.
Nu. Nu. Nu.

Egna tankar: Katerina Janouch är en av mina absolut favoritförfattare och jag har läst många, många av hennes böcker. Och jag tycker det är så coolt att hon vill skriva en bok som denna. Jävligt viktig och jag tror det är väldigt många som bör läsa denna. Finns säkert många som känner igen sig och går igenom liknande. Tyvärr så är det ju nu väldigt många som inte gillar att läsa. Jag har sagt det förut och jag säger det igen. Ni väljer att läsa fel böcker. Ni måste hitta det i böcker som passar er. För mig är det ofta kärleksdramat som får mig att sträckläsa. Vilket är tur för det finns både i Fantasy böcker och "feel good" romaner. Hitta det speciella just ni faller för! Kolla runt på bloggen så får ni ju massor tips ;)

Även jag tar jättegärna emot tips på olika böcker att läsa och recensera. (Även tv-serier;)

En recension av Korsad (andra delen i Matchad-triologin) kommer inom kort!

Här kan du hitta Sagas bok: Bokus.se






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar