måndag 29 december 2014

De odödligas hunger




Namn: De odödligas hunger

Författare: Julie Kagawa

Serie: Edens blod (Del 2)

Översättare: Linda Silverblad

Handling: Jag är fortfarande på väg. Och jag jagar en skugga.

Hon har gjort det oänkbara: dött för att överleva. Utkastad från Eden och skild från den enda hon någonsin vågat älska, ska Allie följa blodets kall för att rädda sin skapare Kanin från Sarren. Men när spåren leder tillbaka till hennes hemstad New Covington finner Allie något som kommer att förändra världen för all framtid och som eventuellt innebär slutet för både människor och vampyrer.

En ny pest härjar röda lung-viruset som är dödligt för både människor och vampyrer. Deras enda hopp är den hemlighet som Kanin bär på, men ska Allie hinna fram till honom i tid?

Vad gör du om slutet närmar sig?

Allie trodde att odödligheten skulle vara för alltid. Men nu när allt har vänts upp och ner kommer gränsen mellan människa och monster fortsätta suddas ut och hon ställs inför ett val, ett val som ingen någonsin borde behöva göra.


Egna tankar: Asså HERREGUD. Jag tyckte att De odödligas regler slutade extremt spännande men det här slutet var ju näst intill tortyr! Jag vet inte riktigt när nästa del kommer ut på svenska så jag kanske helt enkelt måste läsa den på engelska. Jag måste en en gång berömma Kagawa för den extremt coola värld hon har byggt upp i boken. Hon har verkligen gjort historien till sin egen även om det är populärt med vampyrböcker. Vid vissa tillfällen när det var så spännande att man liksom inte kunde hålla det för sig själv utan man ville diskutera det med någon annan (som inte läst boken.) Då går inte det för att man måste ha läst boken för att förstå världen dem lever i och varför just den händelsen var så hemsk eller spännande. Det gick lättare att komma in i den här boken än i den första. För nu känner man liksom karaktärerna osv.. Man är liksom mer inne i historien. Miljön, världen de lever i och karaktärerna är fantastiskt beskrivna och detta är ett måste! Denna bok kanske dock var lite läskigare än den första (den innehåller lite tortyr och sånt) men det är också det som gör slutet så extremt spännande. Jag vet också att det är många som läser slutet innan dem börjar läsa boken. (Har aldrig gjort det och fattar inte poängen, det skulle förstöra hela boken för mig.) Men jag vill bara upplysa er om att ni inte kommer förstå vad som är så spännande genom att läsa sista sidan. Så strunta i det denna gång och läs från början! Hett, hett, hett tips! Hoppas dessa böcker blir film! Skulle vara väldigt häftigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar